Saturday, February 05, 2011

Nilai Manusia Di Sisi Allah

Tidak ada perbezaan antara seseorang dengan orang lain, antara lelaki dan wanita, antara yang muda dan tua dis isi Allah melainkan ketaqwaannya. Jadi yang menjadi kadar ukuran seorang insan di sisi Allah bukan terletak pada kekayaannya, ketinggian pangkat dan darjatnya serta kecantikannya tetapi ukuran yang paling utama adalah taqwa kepada Allah SWT.

    Berdasarkan firman Allah dalam surah Al Hujarat ayat 13 maksudnya: "Hai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"

    Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah tidak melihat tubuh kamu, keturunan atau harta kekayaanmu. Akan tetapi Allah melihat kepada hati. Siapa yang memiliki hati yang soleh, Allah akan mengasihaninya. Sesungguhnya kamu anak Adam, dan orang yang paling Allah cintai ialah yang paling besar taqwanya". Wallahu A'lam. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...