Thursday, November 10, 2011

Sombong atau Takabbur

Firman-firman Allah SWT adalah seperti berikut:


"Kesombongan adalah selendangKu dan kebesaran adalah sarungKu. Maka barang siapa menyamaiKu salah satu dari keduanya, maka pasti Kulemparkan ia ke dalam Jahannam dan tidak akan Ku pedulikan lagi." (di dalam Hadis Qudsi)

"Janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan sombong, sesungguhnya engkau itu tiada dapat menembusi bumi dan tidak akan engkau sampai setinggi gunung." (Al Isra', 37)

"Dan pada hari kiamat kamu akan melihat orang-orang yang berbuat dusta terhadap Allah, mukanya menjadi hitam. Bukankah neraka jahannam itu sebagai tempat bagi orang-orang yang menyombongkan diri." (Az Zumar, 60)

"Tidak diragukan lagi bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka lahirkan. Sesunguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong". (An Nahl, 23)

"Maka masukilah pintu-pintu neraka jahannam, kamu kekal di dalamnya. Maka amat buruklah tempat orang-orang yang menyombongkan diri itu." (An Nahl, 29)

"Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada sumat dikedua telinganya; maka beri khabar gembiralah dia dengan azab yang pedih." (Luqman, 7)

"Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan Al Kitab(Taurat) kepada Musa, dan Kami telah menyusulinya (berturut-turut) sesudah itu dengan Rasul-rasul, dan telah Kami berikan bukti-bukti kebenaran (mu'jizat) kepada Isa putera Maryam dan Kami perkuatkannya dengan Ruhul Qudus. Apakah setiap datang kepadamu seorang Rasul membawa sesuatu (risalah) yang tidak sesuai dengan keinginanmu lalu kamu menyombong; maka beberapa orang (di antara mereka) kamu dustakan beberapa orang (yang lain) kamu bunuh." (Al Baqarah, 87)

"Aku akan memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaanKu. Mereka jika melihat tiap-tiap ayatKu mereka tidak beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tidak mahu menempuhnya. Yang demikian itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka selalu lalai daripadanya." (Al A'raf, 146)

Nabi Musa bertanya kepada Allah SWT, "Wahai Tuhanku! Siapakah dia makhlukMu yang Kamu paling benci?"...Allah menjawab, "Golongan yang paling Aku benci ialah mereka yang takabbur sombong hatinya.

"Rasulullah SAW bersabda:

"Sombong itu ialah menolak kebenaran dan menghinakan makhluk."

"Tidak akan masuk syurga orang yang mempunyai sifat sombong (di hatinya) meskipun hanya sebesar zarah." (H.R Muslim)

"Tiada seorangpun berjalan dengan sombong dan menyombongkan dirinya,melainkan dia akan bertemu dengan Allah dengan mendapat kemurkaanNya". (H.R At Tabarani)

"Orang-orang yang sombong itu kelak di hari Kiamat akan dihimpun seperti seperti semut-semut tentera yang diliputi kehinaan dari berbagai penjuru. Lalu mereka digiring ke penjara Bulasa di Neraka, dan mereka dikepung api yang sangat panas. Mulut mereka diberi minuman darah dan nanah dari thinatil khabal yaitu tanah bekas kotoran para penghuni neraka. (HR Qadha'i).

"Ada tiga golongan yang akan masuk neraka, iaitu: "Penguasa zalim, orang kaya yang enggan mengeluarkan zakat dan orang fakir yang sombong." (H.R. Ibnu Huzaimah dan Ibnu Hiban)

Perkara-perkara yang biasanya menjadi bahan kesombongan atau ketakabburan sebagaimana yang dinyatakan di dalam Kitab Ihya Ulumuddin (tulisan Imam Al-Ghazali) ada tujuh perkara, iaitu ilmu pengetahuan, amalan dan peribadatan, keturunan, keindahan dan kelebihan pada bentuk fizikal, harta kekayaan, kekuatan fizikal dan kuasa atau pengaruh.

Seseorang yang tidak mempunyai iman yang kuat, sudah pasti amat mudah merasa bangga dan sombong dengan apa yang ada padanya (spt. kecantikan, kekayaan dll)...Nauzubillah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...